• JĘZYK ANGIELSKI - 2020.04.24
      • JĘZYK ANGIELSKI - 2020.04.24

      • 24.04.2020 09:52
      • Topic: Pytania pośrednie i mowa zależna

      • Dzisiejsza lekcja dotyczy gramatyki. Są to dwa zagadnienia, które wydają się proste i takie są ale o których często zapominamy.

        Pytania pośrednie zazwyczaj zaczynają się od zwrotu grzecznościowego lub tzw. wprowadzającego. W języku polskim mamy podobne zwroty np. Czy możesz mi powiedzieć … (i tu wstawiamy pytanie).


         

        Wprowadzenie takiego zwrotu łączy się jednak z jedną bardzo ważną rzeczą, o której TRZEBA pamiętać, takie pytanie ma szyk zdania oznajmującego/twierdzącego nawet jeżeli zaczyna się od słówka pytającego (np. what, where itp.)

        What time did Max arrive? (pytanie szczegółowe) -> (pytanie pośrednie) Do you know what time Max arrived? <- Zauważyliście tu dwa procesy? Po 1 zdanie wraca do twierdzenia (SVO) a po 2 nie ma operatora did i czasownik wraca do formy przeszłej

        Teorię znajdziecie na str 111 w zeszycie ćwiczeń oraz 96 w podręczniku. Przećwiczcie pytania w zeszycie cwiczeń a jako zadanie wyślijcie do mnie rozwiązanie zadania 9 ze str. 96 w podręczniku.

        Drugie zagadnienie to mowa zależna. W języku polskim mamy podobną konstrukcje np. Ona powiedziała że

        Trzeba tylko uważać na kilka rzeczy

        1. Jeżeli zdanie główne (wprowadzające) jest w czasie przeszłym (She said…) to całe zdanie następne musi mieć zmieniony czas (jak zmieniają się czasy napisane jest w zeszycie ćwiczeń na str. 113)

        Np. I am sick. -> He said (that) she was sick. Zdanie wprowadzające jest w formie przeszłej, więc zdanie kolejne ze zdania w czasie teraźniejszym zmienia się w przeszłe.

        2. Zmienia się zaimek osobowy (zielone) z I na she bo to już nie dotyczy mnie bo to już jest raportowanie (po angielsku mowa zależna to reported speech)

        Sytuację możecie wyobrazić sobie tak Ja (AW) rozmawiam z Krzysiem (K) . Krzysiu opowiada mi ze jest zmęczony bo na dużo nauki mówi takie zdanie „I am tired”. Następnego dnia albo nawet tego samego dnia ja (AW) spotykam się z kimś innym np. Andrzejem (A) rozmawiamy sobie i on mnie pyta co u Krzysia i ja mu mówię tak a wiesz mówił mi że jest zmęczony – He told me he was tired. I to jest mowa zależna.

        3. Zmieniają się określenia czasu i miejsca!!!!

        Nie ma już now jest then, today – that day

        Cała teoria do przeczytania w zeszycie ćwiczeń s 113 oraz podręczniku s. 96. Poćwiczcie i jako zadanie proszę odesłać zadanie 11 s. 96 w podręczniku. NIE TRZEBA NAGRANIA, NAGRANIE JEST TYLKO PO TO ŻEBY SPRAWDZIĆ odpowiedzi. Co też uczynię, nie przyjmuję do wiadomości informacji, że nie zrobiłem/am bo trzeba było posłuchać.

        Deadline: 30th April 2020

      • Wróć do listy artykułów
    • Kontakty

      • Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Orła Białego Wałbrzych, ul. Wańkowicza 13
      • 748470989
      • ul. Wańkowicza 13 58-304 Wałbrzych Poland
      • Izabella Mazurek
      • Krystyna Baczyńska
      • Dorota Leksztan Monika Rajca
  • Galeria zdjęć

      brak danych