• RAMOWY PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ

        NA ROK SZKOLNY 2020 / 2021

         

         

         

                   

                     CELE

         I ZADANIA OGÓLNE

         

         

                                

                                                   FORMY  REALIZACJI

         

                    TERMIN

                REALIZACJI

         

         

        I. Kształcenie podstawowych norm społecznego współżycia – stymulowanie rozwoju społecznego dziecka

         

         

        1. Zorganizowanie zespołu  świetlicowego.
        2. Wprowadzenie podczas zajęć atmosfery życzliwości, akceptacji i zrozumienia.
        3. Zapoznanie dzieci z wychowawcami świetlicy.
        4. Wzajemne poznanie się dzieci

              ( zabawy integrujące grupę z zachowaniem dystansu  

              społecznego ).

        1. Zapoznanie dzieci z zasadami funkcjonowania obowiązującymi w szkole oraz regulaminem świetlicy       i rozkładem zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa zawartych w zaleceniach GIS.
        2. Integrowanie się grupy poprzez wspólną zabawę                   ( z zachowaniem dystansu społecznego ).
        3. Włączanie się zespołu świetlicowego do działań organizowanych przez szkołę, np.:
          • udział w akcji: Sprzątanie Świata, obchody Dnia Ziemi
          • udział w obchodach Święta Szkoły. 
        4. Wyrabianie nawyku samodzielności i poszanowania prywatności innych członków grupy.
        5. Uczenie prawidłowego zachowania się podczas posiłków.
        6. Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych     w stosunku do osób starszych i do siebie nawzajem. Zwracanie uwagi na stosowanie odpowiedniego słownictwa.
        7. Mobilizowanie uczniów klas II i III do współpracy i opieki nad młodszymi uczniami.
        8. Zwracanie uwagi na zgodną pracę i zabawę.
        9. Kształtowanie u dzieci postaw patriotycznych poprzez prowadzenie zajęć dotyczących świąt państwowych.

         

         

         

         

         

         

         

         

         

               

                 wrzesień

                    praca  

                całoroczna

         

                 wrzesień

         

         

         

         

         

         

         

         

                    

                      wg 

                kalendarza  

                   imprez

                 

         

                  praca  

               całoroczna

         

         

         

         

         

         

        II. Bezpieczeństwo, 

             zdrowie i higiena  

             dzieci.

             Rozwijanie

             prawidłowej    

             postawy                

             i ogólnej   

             sprawności

             fizycznej.            

            

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

                

         

         

         

         

         

        1. Dostosowywanie zajęć w świetlicy odpowiednio           do wieku  i poziomu rozwoju uczniów.
        2. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie               z uwzględnieniem pór roku – wpływ pór roku na rośliny i zwierzęta. Dokarmianie ptaków.
        3. Wyrabianie nawyku zdrowego stylu życia i dbania o kondycję fizyczną:
          • udział dzieci w zajęciach sportowych organizowanych przez wychowawców (np.: zabawy ruchowe na placu zabaw oraz sali zabaw, turnieje sprawnościowe )
          • spacery po terenach zielonych wokół szkoły
          • zajęcia gimnastyczne
          • nauka gry w kręgle, w tenisa stołowego, gry            w warcaby i szachy.

           4.   Uzmysławianie dzieciom potrzeby zdrowego  

                 odżywiania:

        • spotkanie z pielęgniarką szkolną
        • udział w zajęciach edukacyjnych propagujących ogólnopolską akcję ,, Śniadanie daje moc”.

           5.   Zwracanie uwagi na konieczność spożywania drugiego

                 posiłku w szkole. Zachęcanie do jedzenia warzyw i

                 owoców jako źródła witamin.

           6.   Kształtowanie podstawowych nawyków higienicznych

                 zawartych w harmonogramie dnia: mycie rąk przed  

                 posiłkiem, po wyjściu z toalety, po zabawie i powrocie  

                 z placu zabaw lub spaceru.

           7.   Kształtowanie podstawowych nawyków higienicznych  

                 związanych z COVID -19 ( zasłanianie ust i nosa          

                 w częściach wspólnych szkoły, dezynfekcja rąk,

                 zachowanie odległości 1,5 m, ochrona podczas kaszlu    

                 i kichania, unikanie dotykania części twarzy ).

           8.   Zapobieganie rozprzestrzenianiu się koronawirusa

                 poprzez częste wietrzenie sali, dezynfekowanie zabawek

                 i sprzętu.

           9.   Zwracanie uwagi na prawidłową postawę podczas:

                 siedzenia w ławce, odrabiania zadań domowych,

                 spożywania posiłków, zabawy, zajęć różnego typu.

           10.  Wdrażanie  do przestrzegania bezpieczeństwa podczas

                 zabaw, w drodze do szkoły i do domu:

          • nauka i przypomnienie zasad bezpiecznego przechodzenia przez ulicę
          • nauka podstawowych rodzajów znaków drogowych oraz zwrócenie uwagi na zachowanie ostrożności     w miejscach szczególnie niebezpiecznych dla pieszych ( np. na skrzyżowaniu )
          • zapoznanie dzieci z drogą ewakuacyjną na wypadek pożaru.

            11. Uwrażliwienie na zagrożenia w szkole i poza nią               

                 (np.: osoby obce w najbliższym otoczeniu, agresywne

                 zachowania uczniów).

            12.Motywowanie uczniów do cichej zabawy celem

                 zniwelowania hałasu panującego w świetlicy.

                cały  rok

         

         

         

         

         

         

              

         

         

         

         

         

         

         

               

         

               kwiecień

                listopad

         

               

                  praca

               całoroczna

          

         

         

         

                

         

         

                

         

         

         

         

         

              

         

         

                wrzesień

         

         

         

             

         

         

         

         

          

             październik

         

          praca całoroczna

         

         

        III. Rozwijanie  

               wrażliwości  

               oraz zdolności                

               i zainteresowań    

               uczniów.

             Stwarzanie  

            uczniom   

            sytuacji

            sprzyjających  

            odniesieniu   

            sukcesu

            w szkole.

            Stwarzanie

            uczniom   

            możliwości  

            autoprezentacji.

          

        1. Prowadzenie zajęć umuzykalniających – wprowadzenie elementów wiedzy muzycznej oraz rytmiki (zabawy muzyczne, gra na prostych instrumentach perkusyjnych).

                 Nauka piosenek (rola integracyjna, edukacyjna,

                 rozwijanie wyobraźni muzycznej, ćwiczenia pamięci).

        1. Prowadzenie zajęć plastycznych i technicznych. Wprowadzenie różnorodnych technik plastycznych, wykorzystywanie podkładów muzycznych.
        2. Uczestnictwo dzieci w konkursach świetlicowych szkolnych i międzyszkolnych.
        3. Zajęcia komputerowe – gry edukacyjne, wykorzystanie dostępnych programów w zdobywaniu nowych wiadomości i umiejętności. Zachęcanie uczniów do odwiedzania na bieżąco szkolnej strony internetowej.

         

         

         

         

                

         

         

                  praca

               całoroczna

        IV. Stymulacja

              rozwoju

              intelektualnego,

              psychicznego

              oraz

              emocjonalnego    

              dzieci.

             Pomoc dzieciom

             w osiąganiu

             sukcesów        

             w nauce.

           

        1. Pomoc w nauce – uzupełnianie braków dydaktycznych. Pomoc w odrabianiu prac domowych oraz ich sprawdzanie - zwracanie uwagi na poprawną                   i estetyczną pisownię. Wdrażanie do czytania ze zrozumieniem, poprawnego odczytywania poleceń. Rozwijanie umiejętności właściwego stosowania form wypowiedzi pisemnych, typu: list, ogłoszenie, zaproszenie.
        2. Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 4 działań matematycznych oraz stosowanie efektywnych metod uczenia się tabliczki mnożenia. Ćwiczenia                     w poprawnym liczeniu.
        3. Zapewnienie odpowiednich warunków sprzyjających koncentracji podczas odrabiania lekcji
        4. Prowadzenie zajęć z zakresu żywego słowa – pogadanki, opowiadania, dyskusje.
        5. Rozwijanie kompetencji czytelniczych, upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci: spotkania z dziecięcą literaturą w ramach akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” – czytanie dzieciom w czasie do tego wyznaczonym - pozycji książkowych, które są ciekawe, atrakcyjne i wartościowe dla nich. Prezentacja słuchowisk dla dzieci. Współpraca z nauczycielem biblioteki.
        6. Ćwiczenia utrwalające wiadomości z różnych dziedzin (np. quizy, krzyżówki, turnieje, zagadki, gry logiczne ).
        7. Rozbudzanie w dzieciach ciekawości i aktywności poznawczej poprzez różnego rodzaju ćwiczenia rozwijające myślenie, spostrzegawczość i kojarzenie  (krzyżówki, łamigłówki, rebusy i inne gry edukacyjne).
        8. Współpraca z wychowawcami poszczególnych klas, pedagogiem oraz rodzicami uczniów:
        • rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów

              z uwzględnieniem opinii z PPP

        • dostosowywanie pracy świetlicy do rozpoznanych potrzeb dzieci – rozmowy z wychowawcami, rodzicami
        • wspólne rozwiązywanie problemów dydaktycznych  i emocjonalnych wychowanków
        • praca z uczniem zdolnym (ukierunkowanie działań na rozwijanie zdolności uczniów)
        • praca z uczniami drugorocznymi

        ( położenie nacisku na zagadnienia  sprawiające szczególne trudności w nauce )

        • szczególna pomoc sześciolatkom w osiąganiu sukcesów szkolnych
        • pomoc dzieciom z oddziałów przedszkolnych i klas pierwszych w zaadoptowaniu się w grupie świetlicowej.
        1. Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych trudnych sytuacjach, w tym także do łatwiejszego znoszenia porażek (rozmowy indywidualne).
        2. Kształtowanie u dzieci przynależności do społeczności  grupy rówieśniczej – świetlicowej poprzez gry integracyjne, wspólną pracę i zabawę.
        3. Kształtowanie u dzieci przynależności do społeczności lokalnej poprzez udział w imprezach środowiskowych.

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

          praca całoroczna

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

          

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

          

         

         

         

                I semestr

         

              

                 wrzesień

         

          

         

            praca całoroczna

         

             

                wg potrzeb

        V. Poszanowanie własności osobistej       i wyposażenia świetlicy

        oraz szkoły.

         

         

           1. Poszanowanie sprzętu świetlicowego.

           2. Poszanowanie prywatnej własności innych.

           3. Dbałość o wygląd estetyczny świetlicy, wdrażanie         

               do zachowania ładu i porządku.

           4. Przestrzeganie zasad poszanowania mienia szkolnego.

         

         

         

                cały rok               

        VI. Zapewnienie  

              dzieciom   

              odpowiednich

              warunków

              relaksacyjnych.

        1. Gry i zabawy relaksacyjne z wykorzystaniem odpowiedniej muzyki.
        2. Wprowadzenie elementów socjoterapii w pracy             z dziećmi nieśmiałymi i nadpobudliwymi.

           

                cały  rok

                     

         

         

         

         

                                                                                                        OPRACOWAŁA:

                                                                                                       Anetta Brycka

    • Kontakty

      • Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Orła Białego Wałbrzych, ul. Wańkowicza 13
      • psp2@walbrzych.edu.pl
      • psp2@walbrzych.edu.pl
      • 748470989
      • ul. Wańkowicza 13 58-304 Wałbrzych
      • Izabella Mazurek
      • Krystyna Baczyńska
      • Dorota Leksztan Monika Rajca
  • Galeria zdjęć

      brak danych