RAMOWY PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ
NA ROK SZKOLNY 2020 / 2021
CELE
I ZADANIA OGÓLNE
FORMY REALIZACJI
TERMIN
REALIZACJI
I. Kształcenie podstawowych norm społecznego współżycia – stymulowanie rozwoju społecznego dziecka
- Zorganizowanie zespołu świetlicowego.
- Wprowadzenie podczas zajęć atmosfery życzliwości, akceptacji i zrozumienia.
- Zapoznanie dzieci z wychowawcami świetlicy.
- Wzajemne poznanie się dzieci
( zabawy integrujące grupę z zachowaniem dystansu
społecznego ).
- Zapoznanie dzieci z zasadami funkcjonowania obowiązującymi w szkole oraz regulaminem świetlicy i rozkładem zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa zawartych w zaleceniach GIS.
- Integrowanie się grupy poprzez wspólną zabawę ( z zachowaniem dystansu społecznego ).
- Włączanie się zespołu świetlicowego do działań organizowanych przez szkołę, np.:
- udział w akcji: Sprzątanie Świata, obchody Dnia Ziemi
- udział w obchodach Święta Szkoły.
- Wyrabianie nawyku samodzielności i poszanowania prywatności innych członków grupy.
- Uczenie prawidłowego zachowania się podczas posiłków.
- Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych w stosunku do osób starszych i do siebie nawzajem. Zwracanie uwagi na stosowanie odpowiedniego słownictwa.
- Mobilizowanie uczniów klas II i III do współpracy i opieki nad młodszymi uczniami.
- Zwracanie uwagi na zgodną pracę i zabawę.
- Kształtowanie u dzieci postaw patriotycznych poprzez prowadzenie zajęć dotyczących świąt państwowych.
wrzesień
praca
całoroczna
wrzesień
wg
kalendarza
imprez
praca
całoroczna
II. Bezpieczeństwo,
zdrowie i higiena
dzieci.
Rozwijanie
prawidłowej
postawy
i ogólnej
sprawności
fizycznej.
- Dostosowywanie zajęć w świetlicy odpowiednio do wieku i poziomu rozwoju uczniów.
- Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie z uwzględnieniem pór roku – wpływ pór roku na rośliny i zwierzęta. Dokarmianie ptaków.
- Wyrabianie nawyku zdrowego stylu życia i dbania o kondycję fizyczną:
- udział dzieci w zajęciach sportowych organizowanych przez wychowawców (np.: zabawy ruchowe na placu zabaw oraz sali zabaw, turnieje sprawnościowe )
- spacery po terenach zielonych wokół szkoły
- zajęcia gimnastyczne
- nauka gry w kręgle, w tenisa stołowego, gry w warcaby i szachy.
4. Uzmysławianie dzieciom potrzeby zdrowego
odżywiania:
- spotkanie z pielęgniarką szkolną
- udział w zajęciach edukacyjnych propagujących ogólnopolską akcję ,, Śniadanie daje moc”.
5. Zwracanie uwagi na konieczność spożywania drugiego
posiłku w szkole. Zachęcanie do jedzenia warzyw i
owoców jako źródła witamin.
6. Kształtowanie podstawowych nawyków higienicznych
zawartych w harmonogramie dnia: mycie rąk przed
posiłkiem, po wyjściu z toalety, po zabawie i powrocie
z placu zabaw lub spaceru.
7. Kształtowanie podstawowych nawyków higienicznych
związanych z COVID -19 ( zasłanianie ust i nosa
w częściach wspólnych szkoły, dezynfekcja rąk,
zachowanie odległości 1,5 m, ochrona podczas kaszlu
i kichania, unikanie dotykania części twarzy ).
8. Zapobieganie rozprzestrzenianiu się koronawirusa
poprzez częste wietrzenie sali, dezynfekowanie zabawek
i sprzętu.
9. Zwracanie uwagi na prawidłową postawę podczas:
siedzenia w ławce, odrabiania zadań domowych,
spożywania posiłków, zabawy, zajęć różnego typu.
10. Wdrażanie do przestrzegania bezpieczeństwa podczas
zabaw, w drodze do szkoły i do domu:
-
- nauka i przypomnienie zasad bezpiecznego przechodzenia przez ulicę
- nauka podstawowych rodzajów znaków drogowych oraz zwrócenie uwagi na zachowanie ostrożności w miejscach szczególnie niebezpiecznych dla pieszych ( np. na skrzyżowaniu )
- zapoznanie dzieci z drogą ewakuacyjną na wypadek pożaru.
11. Uwrażliwienie na zagrożenia w szkole i poza nią
(np.: osoby obce w najbliższym otoczeniu, agresywne
zachowania uczniów).
12.Motywowanie uczniów do cichej zabawy celem
zniwelowania hałasu panującego w świetlicy.
cały rok
kwiecień
listopad
praca
całoroczna
wrzesień
październik
praca całoroczna
III. Rozwijanie
wrażliwości
oraz zdolności
i zainteresowań
uczniów.
Stwarzanie
uczniom
sytuacji
sprzyjających
odniesieniu
sukcesu
w szkole.
Stwarzanie
uczniom
możliwości
autoprezentacji.
- Prowadzenie zajęć umuzykalniających – wprowadzenie elementów wiedzy muzycznej oraz rytmiki (zabawy muzyczne, gra na prostych instrumentach perkusyjnych).
Nauka piosenek (rola integracyjna, edukacyjna,
rozwijanie wyobraźni muzycznej, ćwiczenia pamięci).
- Prowadzenie zajęć plastycznych i technicznych. Wprowadzenie różnorodnych technik plastycznych, wykorzystywanie podkładów muzycznych.
- Uczestnictwo dzieci w konkursach świetlicowych szkolnych i międzyszkolnych.
- Zajęcia komputerowe – gry edukacyjne, wykorzystanie dostępnych programów w zdobywaniu nowych wiadomości i umiejętności. Zachęcanie uczniów do odwiedzania na bieżąco szkolnej strony internetowej.
praca
całoroczna
IV. Stymulacja
rozwoju
intelektualnego,
psychicznego
oraz
emocjonalnego
dzieci.
Pomoc dzieciom
w osiąganiu
sukcesów
w nauce.
- Pomoc w nauce – uzupełnianie braków dydaktycznych. Pomoc w odrabianiu prac domowych oraz ich sprawdzanie - zwracanie uwagi na poprawną i estetyczną pisownię. Wdrażanie do czytania ze zrozumieniem, poprawnego odczytywania poleceń. Rozwijanie umiejętności właściwego stosowania form wypowiedzi pisemnych, typu: list, ogłoszenie, zaproszenie.
- Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 4 działań matematycznych oraz stosowanie efektywnych metod uczenia się tabliczki mnożenia. Ćwiczenia w poprawnym liczeniu.
- Zapewnienie odpowiednich warunków sprzyjających koncentracji podczas odrabiania lekcji
- Prowadzenie zajęć z zakresu żywego słowa – pogadanki, opowiadania, dyskusje.
- Rozwijanie kompetencji czytelniczych, upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci: spotkania z dziecięcą literaturą w ramach akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” – czytanie dzieciom w czasie do tego wyznaczonym - pozycji książkowych, które są ciekawe, atrakcyjne i wartościowe dla nich. Prezentacja słuchowisk dla dzieci. Współpraca z nauczycielem biblioteki.
- Ćwiczenia utrwalające wiadomości z różnych dziedzin (np. quizy, krzyżówki, turnieje, zagadki, gry logiczne ).
- Rozbudzanie w dzieciach ciekawości i aktywności poznawczej poprzez różnego rodzaju ćwiczenia rozwijające myślenie, spostrzegawczość i kojarzenie (krzyżówki, łamigłówki, rebusy i inne gry edukacyjne).
- Współpraca z wychowawcami poszczególnych klas, pedagogiem oraz rodzicami uczniów:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów
z uwzględnieniem opinii z PPP
- dostosowywanie pracy świetlicy do rozpoznanych potrzeb dzieci – rozmowy z wychowawcami, rodzicami
- wspólne rozwiązywanie problemów dydaktycznych i emocjonalnych wychowanków
- praca z uczniem zdolnym (ukierunkowanie działań na rozwijanie zdolności uczniów)
- praca z uczniami drugorocznymi
( położenie nacisku na zagadnienia sprawiające szczególne trudności w nauce )
- szczególna pomoc sześciolatkom w osiąganiu sukcesów szkolnych
- pomoc dzieciom z oddziałów przedszkolnych i klas pierwszych w zaadoptowaniu się w grupie świetlicowej.
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych trudnych sytuacjach, w tym także do łatwiejszego znoszenia porażek (rozmowy indywidualne).
- Kształtowanie u dzieci przynależności do społeczności grupy rówieśniczej – świetlicowej poprzez gry integracyjne, wspólną pracę i zabawę.
- Kształtowanie u dzieci przynależności do społeczności lokalnej poprzez udział w imprezach środowiskowych.
praca całoroczna
I semestr
wrzesień
praca całoroczna
wg potrzeb
V. Poszanowanie własności osobistej i wyposażenia świetlicy
oraz szkoły.
1. Poszanowanie sprzętu świetlicowego.
2. Poszanowanie prywatnej własności innych.
3. Dbałość o wygląd estetyczny świetlicy, wdrażanie
do zachowania ładu i porządku.
4. Przestrzeganie zasad poszanowania mienia szkolnego.
cały rok
VI. Zapewnienie
dzieciom
odpowiednich
warunków
relaksacyjnych.
- Gry i zabawy relaksacyjne z wykorzystaniem odpowiedniej muzyki.
- Wprowadzenie elementów socjoterapii w pracy z dziećmi nieśmiałymi i nadpobudliwymi.
cały rok
OPRACOWAŁA:
Anetta Brycka