• RAMOWY PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ

        NA ROK SZKOLNY 2021 / 2022

         

             CELE

         I ZADANIA OGÓLNE

         

         

         

                                                   FORMY  REALIZACJI

         

                    TERMIN

                REALIZACJI

         

         

        I. Kształcenie podstawowych norm społecznego współżycia – stymulowanie rozwoju społecznego dziecka

         

         

        1.Zorganizowanie zespołu  świetlicowego.

        2.Wprowadzenie podczas zajęć atmosfery życzliwości, 

           akceptacji i zrozumienia.

        3.Zapoznanie dzieci z wychowawcami świetlicy.

        4.Wzajemne poznanie się dzieci

           ( zabawy integrujące grupę z zachowaniem dystansu 

            społecznego ).

        5.Zapoznanie dzieci z zasadami funkcjonowania

          obowiązującymi w szkole oraz regulaminem świetlicy             

          i rozkładem zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem zasad

          bezpieczeństwa zawartych w zaleceniach GIS.

        6.Integrowanie się grupy poprzez wspólną zabawę                  

          ( z zachowaniem dystansu społecznego ).

        7.Włączanie się zespołu świetlicowego do działań

        organizowanych przez szkołę, np.:

          • udział w akcji: Sprzątanie Świata, obchody Dnia 

                    Ziemi;

          • propagowanie zdrowego stylu życia;
          • popularyzowanie tematu ekologii.
          • udział w obchodach Święta Szkoły. 

        8.Wyrabianie nawyku samodzielności i poszanowania

        prywatności innych członków grupy.

        9.Uczenie prawidłowego zachowania się podczas posiłków.

        10.Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych  

         w stosunku do osób starszych i do siebie nawzajem.

        Zwracanie uwagi na stosowanie odpowiedniego

        słownictwa.

        11.Mobilizowanie uczniów klas II i III do współpracy i opieki

        nad młodszymi uczniami.

        12.Zwracanie uwagi na zgodną pracę i zabawę.

        13.Kształtowanie u dzieci postaw patriotycznych poprzez

        prowadzenie zajęć dotyczących świąt państwowych.

         

         

         

                 wrzesień

                    praca  

                całoroczna

         

                 wrzesień

         

         

         

         

         

         

         

         

         

                      wg 

                kalendarza  

                   imprez

         

         

                  praca  

               całoroczna

        II. Bezpieczeństwo, 

        zdrowie i higiena 

        dzieci.

         Rozwijanie

         prawidłowej   

         postawy               

         i ogólnej  

         sprawności

         fizycznej.            

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

        1.Dostosowywanie zajęć w świetlicy odpowiednio  do wieku 

        i poziomu rozwoju uczniów.

        2.Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie            

          z uwzględnieniem pór roku – wpływ pór roku na rośliny

         i zwierzęta. Dokarmianie ptaków.

        3.Wyrabianie nawyku zdrowego stylu życia i dbania o kondycję fizyczną:

          • udział dzieci w zajęciach sportowych organizowanych

        przez wychowawców (np.: zabawy ruchowe na placu

        zabaw oraz sali zabaw, turnieje sprawnościowe )

          • spacery po terenach zielonych wokół szkoły, 

        nawiązując do propagowania stylu życia zgodnego

         z naturą;

          • zajęcia gimnastyczne;
          • nauka gry w kręgle, gryw warcaby i szachy (turniej

                    szachowy dla uczniów klas IV – VIII).

           4.   Uzmysławianie dzieciom potrzeby zdrowego 

                 odżywiania:

        • spotkanie z pielęgniarką szkolną;
        • udział w zajęciach edukacyjnych propagujących

        ogólnopolską akcję ,, Śniadanie daje moc”.

           5.   Zwracanie uwagi na konieczność spożywania drugiego

                 posiłku w szkole. Zachęcanie do jedzenia warzyw i

                 owoców jako źródła witamin.

           6.   Kształtowanie podstawowych nawyków higienicznych

                 zawartych w harmonogramie dnia: mycie rąk przed 

                 posiłkiem, po wyjściu z toalety, po zabawie i powrocie 

                 z placu zabaw lub spaceru.

           7.   Kształtowanie podstawowych nawyków higienicznych 

                 związanych z COVID -19 ( zasłanianie ust i nosa         

                 w częściach wspólnych szkoły, dezynfekcja rąk,

                 zachowanie odległości 1,5 m, ochrona podczas kaszlu    

                 i kichania, unikanie dotykania części twarzy ).

           8.   Zapobieganie rozprzestrzenianiu się koronawirusa

                 poprzez częste wietrzenie sali, dezynfekowanie zabawek

                 i sprzętu.

           9.   Zwracanie uwagi na prawidłową postawę podczas:

                 siedzenia w ławce, odrabiania zadań domowych,

                 spożywania posiłków, zabawy, zajęć różnego typu.

           10.  Wdrażanie  do przestrzegania bezpieczeństwa podczas

                 zabaw, w drodze do szkoły i do domu:

          • nauka i przypomnienie zasad bezpiecznego

        przechodzenia przez ulicę;

          • nauka podstawowych rodzajów znaków drogowych

        oraz zwrócenie uwagi na zachowanie ostrożności   

         w miejscach szczególnie niebezpiecznych dla pieszych

        ( np. na skrzyżowaniu );

          • zapoznanie dzieci z drogą ewakuacyjną na wypadek

        pożaru.

            11. Uwrażliwienie na zagrożenia w szkole i poza nią              

                 (np.: osoby obce w najbliższym otoczeniu, agresywne

                 zachowania uczniów).

            12.Motywowanie uczniów do cichej zabawy celem

                 zniwelowania hałasu panującego w świetlicy.

         

                cały  rok

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

               listopad

         

         

               kwiecień

                listopad

         

         

                  praca

               całoroczna

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

                wrzesień

         

         

         

         

         

         

         

         

         

             październik

         

         

         praca całoroczna

         

         

        III. Rozwijanie 

               wrażliwości 

               oraz zdolności               

        i zainteresowań   

               uczniów.

             Stwarzanie 

            uczniom  

            sytuacji

            sprzyjających 

            odniesieniu  

            sukcesu

            w szkole.

            Stwarzanie

            uczniom  

            możliwości 

          autoprezentacji.

         

        1.Prowadzenie zajęć umuzykalniających – wprowadzenie

        elementów wiedzy muzycznej oraz rytmiki (zabawy

        muzyczne, gra na prostych instrumentach perkusyjnych).

            Nauka piosenek (rola integracyjna, edukacyjna,

            rozwijanie wyobraźni muzycznej, ćwiczenia pamięci).

        Słuchanie muzyki relaksacyjnej celem wyciszenia grupy.

        2.Prowadzenie zajęć plastycznych i technicznych.

        Wprowadzenie różnorodnych technik plastycznych,

        wykorzystywanie podkładów muzycznych.

        3.Uczestnictwo dzieci w konkursach świetlicowych szkolnych

        i międzyszkolnych.

        4.Zajęcia komputerowe – gry edukacyjne, wykorzystanie

        dostępnych programów w zdobywaniu nowych wiadomości

        i umiejętności. Zachęcanie uczniów do odwiedzania na

        bieżąco szkolnej strony internetowej.

        5. Zorganizowanie pokazu talentów.

         

         

         

         

         

         

         

                  praca

               całoroczna

         

         

         

         

         

         

                czerwiec

        IV. Stymulacja

              rozwoju

              intelektualnego,

              psychicznego

              oraz

              emocjonalnego   

              dzieci.

             Pomoc dzieciom

             w osiąganiu

             sukcesów       

             w nauce.

         

        1.Pomoc w nauce – uzupełnianie braków dydaktycznych.

        Pomoc w odrabianiu prac domowych oraz ich sprawdzanie -

           – zwracanie uwagi na poprawną i estetyczną pisownię.

        Wdrażanie do czytania ze zrozumieniem, poprawnego

        odczytywania poleceń.

        2.Rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 4 działań

        matematycznych oraz stosowanie efektywnych metod

        uczenia się tabliczki mnożenia. Ćwiczenia  w poprawnym

        liczeniu.

        3.Zapewnienie odpowiednich warunków sprzyjających

        koncentracji podczas odrabiania lekcji.

        4.Prowadzenie zajęć z zakresu żywego słowa – pogadanki,

        opowiadania, dyskusje.

        5.Rozwijanie kompetencji czytelniczych, upowszechnianie

        czytelnictwa wśród dzieci: spotkania z dziecięcą literaturą

        w ramach akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” – czytanie

        dzieciom w czasie do tego wyznaczonym - pozycji

        książkowych, które są ciekawe, atrakcyjne i wartościowe

        dla nich. Prezentacja słuchowisk dla dzieci. Współpraca

        z nauczycielem biblioteki.

        6.Ćwiczenia utrwalające wiadomości z różnych dziedzin

        (np. quizy, krzyżówki, turnieje, zagadki, gry logiczne ).

        7.Rozbudzanie w dzieciach ciekawości i aktywności

        poznawczej poprzez różnego rodzaju ćwiczenia rozwijające

        myślenie, spostrzegawczość i kojarzenie  (krzyżówki,

        łamigłówki, rebusy i inne gry edukacyjne).

        8.Współpraca z wychowawcami poszczególnych klas,

        pedagogiem oraz rodzicami uczniów:

        • rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów

          z uwzględnieniem opinii z PPP;

        • dostosowywanie pracy świetlicy do rozpoznanych

        potrzeb dzieci – rozmowy z wychowawcami,

        rodzicami;

        • wspólne rozwiązywanie problemów dydaktycznych  i

        emocjonalnych wychowanków;

        • praca z uczniem zdolnym (ukierunkowanie działań

        na rozwijanie zdolności uczniów);

        • praca z uczniami drugorocznymi ( położenie nacisku

        na zagadnienia  sprawiające szczególne trudności

        w nauce );

        • szczególna pomoc sześciolatkom w osiąganiu

        sukcesów szkolnych;

        • pomoc dzieciom z oddziałów przedszkolnych i klas

        pierwszych w zaadoptowaniu się w grupie

        świetlicowej.

        9.Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej

        do racjonalnego radzenia sobie w nowych trudnych

        sytuacjach, w tym także do łatwiejszego znoszenia porażek

        (rozmowy indywidualne).

        10.Kształtowanie u dzieci przynależności do społeczności 

        grupy rówieśniczej – świetlicowej poprzez gry

        integracyjne, wspólną pracę i zabawę.

        11.Kształtowanie u dzieci przynależności do społeczności

        lokalnej poprzez udział w imprezach środowiskowych.

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

          praca całoroczna

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

         

          I semestr

         

         

         

         

         

         

         

        wrzesień

         

         

        praca całoroczna

         

         

         

         

         

         

         wg potrzeb

        V. Poszanowanie własności osobistej       i wyposażenia świetlicy

        oraz szkoły.

         

         

           1. Poszanowanie sprzętu świetlicowego.

           2. Poszanowanie prywatnej własności innych.

           3. Dbałość o wygląd estetyczny świetlicy, wdrażanie        

               do zachowania ładu i porządku.

           4. Przestrzeganie zasad poszanowania mienia szkolnego.

         

         

         

                cały rok               

        VI. Zapewnienie 

              dzieciom  

              odpowiednich

              warunków

              relaksacyjnych.

        1.Gry i zabawy relaksacyjne z wykorzystaniem odpowiedniej

        muzyki.

        2.Wprowadzenie elementów socjoterapii w pracy z dziećmi

        nieśmiałymi i nadpobudliwymi.

         

                cały  rok

         

         

         

        OPRACOWALI:

        wychowawcy świetlicy

         

         

         

    • Kontakty

      • Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Orła Białego Wałbrzych, ul. Wańkowicza 13
      • psp2@walbrzych.edu.pl
      • psp2@walbrzych.edu.pl
      • 748470989
      • ul. Wańkowicza 13 58-304 Wałbrzych
      • Izabella Mazurek
      • Krystyna Baczyńska
      • Dorota Leksztan Monika Rajca
  • Galeria zdjęć

      brak danych