PLASTYKA - 2020.05.11
- 11.05.2020 14:22
Temat: Tajemnice faktury.
Drodzy uczniowie
-
Dzisiejsza lekcja będzie o fakturze. Ale nie o druczku, który pobieramy ze sklepu jako dowód zakupu:-), ale o fakturze w sztuce.
-
Na początku poproszę Was, abyście dotknęli:
swojego policzka
swoich włosów
bluzki i spodni
firanki
dywanu
ściany
Nie to nie jest żart, dotknijcie proszę :)
-
A teraz spróbujcie odpowiedzieć sobie na pytanie:
Jakie są w dotyku? Co czujecie, kiedy je dotykacie?
Jakie powierzchnie mają miejsca i przedmioty, których dotykacie?
Które z nich są miękkie, które szorstkie, a które gładkie?
Dotykanie których miejsc/przedmiotów sprawia Wam najwięcej przyjemności?
-
Wykonując powyższe ćwiczenie na pewno zdążyliście zauważyć, że wszystko to, co nas otacza, przedmioty, obiekty mają różnorodną powierzchnię. Fakt ten wynika z ich budowy, przeznaczenia , zmian które w nich zachodzą.
PIÓRKA - lśniące i gładkie
SIERŚĆ - miękka i puszysta
SKÓRKA POMARAŃCZY - matowa i chropowata
KORA - nierówna, popękana
-
Cechy powierzchni o których mówimy nazywamy fakturą.
-
O fakturze w malarstwie, rzeźbie czy architekturze decyduje człowiek.
Wszystko zależy od tego jakich narzędzi użyje oraz w jaki sposób wykorzysta materiał (farba, glina, kamień).
Artyści w dziełach sztuki przedstawiają cechy przedmiotów - ich faktury, za pomocą różnych linii i odpowiednio stawianych kresek, przez odciśnięcie na papierze nierównych powierzchni pokrytych farbą oraz dzięki technice FROTAŻ, którą dzisiaj poznacie.
-
Oglądnijcie filmik i spróbujcie wykonać ćwiczenie plastyczne tam przeprowadzone (zadanie dla chętnych).
Miłej zabawy:-)
-
- Wróć do listy artykułów
Ostatnie artykuły